Tags

, , , , ,

Daily Express detail
In 1932 werd op 120 Fleet Street een fonkelnieuw art-deco gebouw geopend als nieuwe behuizing voor de drukkerij en kantoren van de Daily Express.

Daily Express
William Maxwell (Max) Aitken, 1st Baron Beaverbrook (1879-1964), de eigenaart van de krant, had de architecten Ellis en Clarke opdracht gegeven om het bestaande Daily Express gebouw uit te breiden richting Fleet Street. Er onstonden complicaties met het oorspronkelijke plan aangezien de drukkerij in één grote ruimte moest komen in de kelder die onder het oude en het nieuwe gebouw doorliep. Sir Evan Owen Williams (1890-1969), van oorsprong een vliegtuigontwerper die naam had gemaakt met de betonnen constructies voor de Wembley Tentoonstelling van 1924, werd erbij gehaald om de problemen op te lossen. Met behulp van zijn bouwkundige kennis werd er een ernorme betonnen doos geconstrueerd waar de drukkerij in gehuisvest kon worden en die tevens het water tegenhield dat het gebouw in dreigde te sijpelen.
De buitenkant van het gebouw was in het oorspronkelijke plan bekleed met Portland steen, maar werd opnieuw ontworpen en is nu bekleed met zwarte glazen panelen onderbroken door chromen strips. De westelijke hoek van het gebouw was afgerond en bij de recente verbouwing is ook de oostelijke hoek op eenzelfde manier afgerond. De brede inging met het chromen afdak leidt naar de hal die ontworpen werd door Robert Atkinson (1883-1952). Aan de zijmuren bevinden zich twee enorme gipsen reliëfs ontworpen door de beeldhouwer Eric Aumonier (1899-1974) genaamd ‘Britain’ en ‘Empire’. Aumonier was afkomstig uit een artistieke Hugenotenfamilie die de Poitou region van Frankrijk ontvluchtte na de Herroeping van het Edict van Nantes (1685). Erics vader, William (1869-1943) had ook als beeldhouwer naam gemaakt en zijn grootvader, ook een William (1839-1914) bezat een zeer succesvolle firma gespecialiseerd in architectonisch beeldhouwwerk in New Inn Yard, Tottenham Court Road.(1)

Daily Express detail

Daily Express reliëf detail

Gelijksoortige gebouwen als die in Londen, ook bekleed met zwart glas, werden door de Daily Express geopend in Glasgow (1937) en Manchester (1939).
De krant verliet het Londense gebouw in de late jaren 80 van de 20e eeuw en het stond daarna enkele jaren leeg. Gelukkig heeft de huidige eigenaar het culturele verstand gehad om de hal in al zijn glorie te herstellen als de “Byzantine vestibule and Sassanian lounge of Copper House” die de protagonist van Evelyn Waugh’s Scoop, William Boot, zo shockeerden. De sensationele ontvangsthal, maar dan minus de “chrys-elephantine effigy of Lord Copper in coronation robes”(2) kan nu bezichtigd worden op Open House London dagen.(3)

Daily Express reliëf ‘Britain’


Daily Express reliëf 'Empire'

Daily Express reliëf ‘Empire’


(1) J.C. Aumonier, “Aumônier: a Huguenot family from Haut-Poitou” in Proceedings of the Huguenot Society of London, vol. 18 (1947-1952), pp. 311-324; ‘William Aumonier Junior’ en ‘William Aumonier Senior’, Mapping the Practice and Profession of Sculpture in Britain and Ireland 1851-1951, University of Glasgow History of Art and HATII, online database 2011
(2) Evelyn Waugh, Scoop, 1938, pp. 29-30. Waugh werkte kortstondig bij de Daily Express in 1927.
(3) De meeste informatie in dit blog, behalve die over de Aumonier familie, is afkomstig van het informatieblad samengesteld door openhouselondon.org.uk.